A leggyakoribb fogászati probléma nyáron!

Tapasztaltál már hirtelen jelentkező fájdalmat , amikor egy csésze forró teát kortyolgattál vagy egy hideg turmixot szürcsöltél? Valószínüleg a fogaid jeleztek , hogy probléma van.A fogérzékenység felléphet kisebb fogászati kellemetlenség tüneteként vagy egy komolyabb probléma fájdalmas jeleként. Általában éles, vagy nyilaló érzésként jelzi a test a fogakon keresztül az ínybe sugárzó fájdalmat amely kihathat a fejre is. A hő vagy hideg által kiváltott fogérzékenység általában akkor jelentkezik, ha a fog külső védőrétege, a zománc lekopott.

Bár néhány házi gyógymód csökkentheti az érzékeny fogak okozta kellemetlenségeket azonban  a teljes gyógyulásban a kiváltó ok feltárása segíthet, ezzel is megakadályozva a probléma visszatérését.

A zománcvesztés gyakori okai, amelyek hő vagy hideg hatására kellemetlen érzést okoznak a következők lehetnek:

• fogszuvasodás
  • fogsérülés, például zúzódott vagy letört fog
  • fogcsikorgatás
  • ínybetegség
  • nem megfelelő fogápolási termékek
  • savas ételek
  • fogfertőzés
  • erőteljes fogmosás
  • dohányzás és dohánytermékek használata
  • rossz szájhigiénia

A krónikusan fellépő fogfájdalom hőmérséklet változás hatására visszatérő probléma lesz addig amíg a kiváltó okot nem orvosoljuk.

Gyógymódok és orvosi kezelések a fogérzékenységre

Az otthoni kezelések segíthetnek enyhíteni a fogérzékenység okozta kellemetlenségeket.

A fogérzékenység tartós kezeléséhez azonban fogorvoshoz kell fordulnod. Segítünk meghatározni egy kezelési tervet az érzékenységet okozó fogászati probléma kezelésére.

Otthoni gyógymódok

Számos házi gyógymód ismert az érzékeny fogak enyhítésére. Ezek közé tartoznak a következők:

• sós vizes öblítés
  • hidrogén-peroxidos öblítés (meleg vízben hígítva)
  • mézes-meleg vizes öblítés
  • kurkuma bedörzsölés
  • zöld teás öblítés

Nincsenek tanulmányok arra vonatkozóan , hogy ezek a módszerek mennyire hasznosak vagy éppen károsak. Mi azonban mindenkinek azt ajánljuk , hogy probléma esetén keressen fel egy fogorvost aki megállapítja , hogy milyen kezelésre van szüksége a fogainknak.

Diéta és egyéb változtatások

A napi szokások, például az étrend és az életmód megváltoztatása néha segíthet enyhíteni a fogérzékenységet. Ezek a változtatások akkor a leghatékonyabbak, ha más kezelésekkel együtt alkalmazzuk őket.

Használj új fogkefét

Ha a fogérzékenység a rossz foghigiéniából, szuvasodásból, ínybetegségből vagy durva fogmosásból ered, valószínűleg itt az ideje, hogy új fogkefét vegyél.Az érzékeny fogakhoz használható fogkefe kiválasztásakor a legjobb, ha a puha sörték mellett döntesz. A fogmosás alkalmával végezz óvatosan körkörös mozdulatokat körülbelül 2 percig a fogak teljes felületén kívül és belül egyaránt.

Kerüld a savas ételeket és italokat

A savas ételek és italok hajlamosak ‘’elhasználni’’ a fogzománcot és érzékenységet válthatnak ki különösen, ha hővel vagy hideggel párosulnak.Ha fogérzékenységet tapasztalsz a következő ételeket és italokat érdemes elkerülnöd amíg a kiváltó okot nem tudod:

• üdítőitalok
  • citrusfélék
  • savanyúságok
  • áfonya
  • paradicsom és paradicsomalapú ételek, mint például a ketchup és a csípős mártás
  • kávé
  • bor

Ekkor keresd fel a fogorvost

Ha gyakori vagy extrém fogérzékenységet tapasztalsz  amely akadályoz a normális evésben és ivásban, akkor érdemes időpontot kérni egy fogorvosi vizsgálatra.

A fogérzékenység kiváltó okának forovosi kezelése hosszú távon segíthet csökkenteni a fájdalmat, míg a különféle otthoni illetve vény nélkül kapható gyógyhatású készítményekkel való kezelések rövid távú enyhülést biztosíthatnak.