Bizonyos esetekben a fog megtartására csak gyökérkezelés elvégzése után van mód.

Sok embernek a gyökérkezelés szó fájdalmas kezeléseket, gócbetegséget, cisztát, letört, elhalt fogat és  foghúzást jelent, így nem megy el kezeltetni, azonban ezzel teszi a legnagyobb kárt magának. Ugyanis ha a nagy kiterjedésű szuvasodás megközelíti vagy eléri a fogbél (pulpa) szövetét, akkor az a fog érzékenységét, fájdalmát, hosszú távon pedig a fog elhalását, akut vagy krónikus góc kialakulását és ráharapási panaszokat okozhat.

Fontos azt tudni, hogy a gyökérkezelés célja pont az,hogy a fogat megmentsük, hogy azt ne kelljen kihúzni, ehhez azonban a panaszok jelentkezésétől számított legrövidebb időn belül érdemes elmenni fogorvoshoz.

Panaszok, amik a gyökérkezelés szükségességére utalhatnak:

• Megdagadt arc
  • A fog ráharapásra érzékeny (nem tud enni azon az oldalon)
  • A fog hidegre, melegre, édes ételre érzékeny
  • A fog fölött a gyökér területén az íny piros, duzzadt
  • Éles éjszakai fájdalom
  • Erős, éles fájdalom áll fenn napokig
  • A fog szürkén elszíneződött (elhalt pulpájú fog esetében alakulhat ki)
  • Sipolynyílás a fog mellett az ínyen (a pulpaelhalás következménye és egyik jele)
  • A fog koronájából egy nagyobb darab letörött

A gyökérkezelés leggyakoribb oka, hogy a fogszuvasodásért felelős baktériumok olyan mélyre jutnak a fog kemény szöveteiben, hogy elérik a fogbél üregét és így megfertőzik azt, minek következtében begyullad, majd elhal.

A fogbél gyulladása később tovább terjedhet a fogat tartó csontszövet felé, súlyos gyulladást okozva, ami később a fog elvesztését is okozhatja. Pont ezért fontos, hogy fog letörés esetében is mielőbb forduljunk fogorvoshoz, hiszen fennállhat a veszélye, hogy sérülhet és baktériumokkal fertőződhet a fogbél.

Bár a fogágybetegséggel (pl.:visszahúzódott fogágy), gyulladt fogínnyel sokan nem foglalkoznak, nem árt tudni, hogy a fog tartó szerkezete felől is fertőződhet a fogbél, így nem szabad félvállról venni ezeket az elváltozásokat sem.

Mi is történik a gyökérkezelés során

A páciensek számára egyik legfontosabb információval kezdenénk: a kezelést teljes fájdalommentességet biztosító érzéstelenítésben hajtjuk végre! Ne hagyja tehát, hogy a fájdalomtól való félelem vissza tartsa a kezeléstől.

Gyökérkezelés során eltávolítjuk a fogbél gyulladt/ fertőzött szövetét,az ereket és idegeket hiszen azok visszafordíthatatlan gyulladásban vannak vagy már teljesen elhaltak.

Erre azért van szükség, hogy a fogban lévő gyulladás ne terjedjen tovább a csontra és így a megmentsük a fogat a kihúzástól. Majd kemomechanikai módon, szigorú átöblítésű protokoll szerint, gépi NITI és kézi eszközökkel kitisztítjuk a gyökércsatornákat.

A panaszok elmúltával biokompatibilis gyökértöméssel látjuk el a fogat. Az abszolút steril környezethez speciális úgynevezett kofferdám gumit használunk izolálás gyanánt.

Tehát a fog belsejében található összetett üregrendszer tisztítását, fertőtlenítését és tömését nevezzük gyökérkezelésnek.

Gyökérkezelést követően a csontban lévő gyulladás néhány hónap alatt teljesen elmúlik, azonban előfordulhat, hogy a gyökérkezeléssel nem lehet a csontban lévő gyulladást megszüntetni. Ilyenkor szájsebészeti kisműtétekkel tudunk segíteni.

A gyökértömött fogak ellenőrzését félévenként javasoljuk.

Ha a fájdalomtól való félelem a legnagyobb visszatartó erő, hogy orvoshoz forduljon, ne tegye, hiszen ezzel még nagyobb problémát, és fájdalmakat generál magának.