A problémát a gyökereknél kezeljük!

A legtöbb ember számára nem ismeretlen a fogfájás érzése.  Álmatlan éjszakák , szűnni nem akaró fájdalom és lemondás a kedvenc ételekről. Talán ez az a pont amikor úgy döntünk , felkeressük a fogorvost. A mai modern technikáknak köszönhetően szinte fájdalom nélkül kideríthető a probléma forrása.  Mi most a gyökereknél kezdjük a fájdalom feltárását így továbbiakban erről olvashatsz.

Gyökércsúcs rezekció

A gyökércsúcs rezekció, azaz gyökércsúcs eltávolítás egy olyan sebészeti eljárás, amellyel újabb esély nyílik a fog megtartására még akkor is, ha a hagyományos gyökérkezelés sikertelen volt. A gyökércsúcs rezekció során eltávolításra kerül a gyökércsúcs körüli kóros szövet és a gyökér csúcsa, a fog megmentése és a gyökércsúcs körüli terület gyógyulása érdekében. A gyökércsúcs rezekciót minden esetben gyökérkezelés előzi meg. A gyökércsúcs körüli krónikus gyulladás megszüntetése két lépésben történik:

1. első lépésben gyökérkezeljük a fogat, vagy ha már gyökérkezelt, kicseréljük a nem megfelelően záró gyökértömést
  2. második lépésben elvégezzük a gyökércsúcs eltávolító szájsebészeti műtétet.

Mikor lehet szükség a gyökércsúcs rezekcióra?

Számos olyan eset fordulhat elő, amikor a gyökércsúcs rezekció jelent egyedüli megoldást a fog megőrzésére. A leggyakoribb ilyen esetek a következők:

• A fog csatornarendszerének egy része nem teljesen átjárható az általunk használt műszerekkel, így nem tisztítható
  • Olyan krónikus, gyökércsúcs körüli gyulladásos folyamat zajlik, amely a korábbi kezelések ellenére sem képes magától elmúlni
  • A fog gyökere körül ciszta található: a ciszta egy jóindulatú elváltozás, gyakorlatilag egy tömlőt jelent, amely folyadékkal van teli. A tömlő nyomást gyakorol a csontállományra, és annak progresszív felszívódását okozza
  • Ha a gyökértömő anyag a csúcsi résznél nagy mértékben túlpréselődik a gyökércsatornán és a csontszövetbe kerül, így panaszt okoz
  • Ha gyökértömés során a gyökércsatorna kiszárítása nem valósítható meg

Amikor nem javasolt a beavatkozás:

1. Különböző anatómiai képletek közelsége esetén amikor sérülhetnek egészséges lágy vagy csontszövetek
  2. A fog körüli súlyos tasakképződés esetén
  3. Nagymértékű csontpusztulás esetén, mikor a fog rögzítettsége nem megfelelő
  4. Amikor túl sokat kellene a gyökérből eltávolítani, ami által már nem lenne biztosítható a megfelelő rögzülés
  5. Nem megfelelő általános egészségi állapot esetén
  6. Akut gennyes gyulladás jelenlétekor

Gyógyulás, esetleges szövődmények

A foggyökér rezekció után 7-10 nappal kerül sor a varratszedésre. Mire kell figyelni a sikeres gyógyulás érdekében?

• A sebet nem szabad dörzsölni
  • Javasolt klórhexidin tartalmú szájvíz használata
  • Ne cigarettázzunk!
  • Forró ételek fogyasztása és meleg helyek látogatása (pl. szauna) kerülendők
  • Szintén érdemes kerülni a megeröltetést, előre hajolást

A kezelést követő 6. hónapban szükséges fogászati kontroll röntgenkép készítése. Ezután fél évente szükséges kontroll a 2. év végéig. Ezalatt az idő alatt az esetek kb. 80%-ában a csonthiány területén új, egészséges csontállomány fejlődik. Ezután a fog gyógyultnak tekinthető, és még hosszú ideig megőrizhető.

Fontos tudni azonban, hogy az a fog, amelynek a gyökércsúcsa eltávolításra került már csökkent teherbírású amit feltétlenül figyelembe kell venni például fogászati híd készítésénél.

Ezen kívül érdemes tisztában lenni vele, hogy a beavatkozás sikerességére nincs garancia: ha a röntgenfelvétel alapján a műtétet követő hónapokban nem látható javulás, előfordulhat, hogy a fogat mégis el kell távolítani.

Kérdése van az itt olvasottakról ?  Kérdezzen tőlünk bátran , keressen minket bizalommal.