Amalgám tömés – szükséges a csere?

Évtizedekkel ezelőtt nem volt más alternatíva a fogtömésre, ezért napjainkban is sokan még amalgám töméssel rendelkeznek. Azóta hatalmas vitát váltott ki a szakemberek körében a kérdés, hogy szükséges -e a meglévő tömések cseréje. De mi is az igazi baj az amalgámmal? Az összetétele.

amalgam tomes

Az amalgám 50% folyékony higany és 50% fémpor ötvözete, a fémpor pedig legalább 65% ezüstöt, legfeljebb 29% ónt, legfeljebb 6% rezet, legfeljebb 2% cinket és legfeljebb 3% higanyt tartalmaz. Folyamatos viták tárgya, hogy a valóságban mennyi higany is jut a szervezetbe egy, vagy akár több ilyen töméstől. Többek álláspontja az, hogy a higany csupán a tömés beillesztését, vagy eltávolítását követő percekben oldódik. A megkötött amalgámból csak nagyon kis mértékben oldódik ki a káros anyag.

Bár napjainkban már nem használjuk ezt a tömésfajtát, azt mindenképpen a javára kell írnunk, hogy rendkívül tartós. Ezért is lehet, hogy a lakosság nagy része még mindig rendelkezik ilyen tömésekkel. Sajnos azonban az amalgám nem köt össze a foganyaggal így nagyon sok esetben mellékszuvasodás alakul ki a fogakon. Ennek az az oka, hogy a tömés szélei nem jól zárnak. Ilyenkor persze nem is kérdéses, hogy a beteg fog kezelésénél a tömés eltávolításra kerül. De mi van akkor, ha nincs semmilyen panasz az amalgámmal kezelt foggal?

Természetesen azonnali és döntő érv lehet ilyen esetben az esztétika. A fémes tömés színe erősen eltér a fogtól, ezért érthető, ha valaki mihamarabb meg akar tőle szabadulni. Ennek ellenére az orvosok egyszerre legfeljebb két tömést távolítanak el, a szervezet nehézfémterhelésének mérséklése érdekében. Terhesség alatt egyáltalán nem ajánlott a tömés cseréje.

Az amalgámtömés káros hatásai akkor érvényesülnek igazán, ha valaki allergiás a higanyra. Ezt jellemzően a szájüregben fehér színű elváltozás jelzi. Ennek ellenére akadnak esetek, amikor a tömés megszilárdulása után is szabadul fel káros anyag. Ennek a jellemző tünetei többek között a fejfájás, fáradékonyság, ízületi fájdalmak és a szervezetben kialakult különféle gyulladások.

Tehát akkor cseréljük, vagy sem? Nehéz megállapítani, hogy egy látszólag megfelelő amalgám tömés milyen élettani hatással bír az adott betegre. Számtalan páciens számolt be a fent említett tünetek megszűnéséről, a tömés kicserélését követően. Akinél rendszeresen jelentkeznek a tünetek, érdemes számolni a lehetőséggel, hogy a tömés okozhatja azokat. Mivel azonban az amalgám nem köt össze a foganyaggal, tisztában kell lennünk azzal is, hogy a szuvasodás jelei is bármikor jelentkezhetnek. Mindezt mérlegelve a csere tűnik megfelelő döntésnek.

Szeretettel várunk a rendelőnkben egy konzultációra, ahol nem csak felmérjük az amalgám tömésed állapotát, de lehetőséget biztosítunk, hogy tartós és egészséges esztétikai tömésre cseréld.