Ételek a fogak egészségéért

Érdemes az étkezésünkre is jobban odafigyelni, ha szeretnénk a fogaink egészségét megőrizni. Számos étel akad, ami a tápanyagok és vitaminok révén segít bennünket ebben. Akad azonban olyan is, ami a savas PH értéket segít semlegesíteni. Fogyaszthatunk ételeket tudatosan akár a tiszta, fehér fogakért is. Az alábbiakban nézzünk meg ezekből néhányat.

Gyümölcsök

Bár a savas gyümölcsök esetén legtöbbször az hangzik el, hogy károsíthatják a fogzománcot, számtalan jó hatásuk is van. Nem kérdés, hogy a magas ásványianyag és vitamintartalmuk miatt elsők a listán. Vannak azonban olyan gyümölcsök, amik kifejezetten jót tesznek a fogainknak. Meglepő lehet, de ilyen például az őszibarack is. Ez az édes gyümölcs nem csak a fluorid tartalma miatt hasznos a fogak számára, de segít a szánkban található, fogszuvasodást okozó baktériumoktól is megszabadulni. Az áfonya rendszeres fogyasztása gátolja a lepedékképződést. Az eper és az ananász pedig természetes módon segít fehéríteni a fogainkat.

A gyümölcsök fogyasztása segít a fogaink tisztán tartásában. A rágás során letakarítják a fogfelszínt, és beindítják a nyáltermelést is. Érdemes azonban ügyelnünk az elfogyasztott étel savasságára. Hogy elkerüljük a káros hatásokat fogyasszunk tiszta vizet az étkezés után, így hamarabb helyreáll a szánkban a PH érték is.

Zöldségek

A nyers, kemény zöldségek fogyasztása masszírozza a fogínyt, ezzel fokozva a vérkeringést. A hagymafélék segítenek a baktériumok elpusztításában. Az uborka és a karfiol segít fehéren tartani a fogainkat. A zeller fogyasztásával pedig segítünk semlegesíteni a savakat is. Ráadásul magas vitamintartalma segít megőrizni a fogíny egészségét. Az örök kedvenc, a sárgarépa sem maradhat ki a felsorolásból. A nyers zöldség magas C-vitamin tartalma segít az ínygyulladás megelőzésében, ráadásul kiválóan tisztítja a fogfelszínt is.

Tejtermékek

A tejtermékek legnagyobb előnye, hogy nem savas élelmiszerek, így egyáltalán nem sértik a fogzománcot. Mindez mellett a magas kalciumtartalmuk révén segítenek belülről erősíteni a fogakat. A joghurt például segít a Candida albicans gombafaj normál szinten tartásában – ami, ha elszaporodik szájpenészt okozhat. Az sem véletlen, hogy a borokhoz sokszor sajtot kínálnak. A sajt semlegesíti a szánkban a savakat, ezért is hasznos a fogyasztása. Ezen felül természetes fogszuvasodás gátló anyagot is tartalmaz.

Teák

Bár a fekete tea közismerten elszínezi a fogakat, mégis számos tea létezik, ami segíti a fogunk és az ínyünk egészségét. A zöld tea például kifejezetten hasznos. Magas fluorid tartalma van és antibakteriális hatása is. Így segít erősíteni a fogzománcot. A különböző gyógyteák is nagy hasznunkra lehetnek. A gyulladás csökkentő kamilla segít fogínygyulladás esetén. A menta tea pedig friss leheletet biztosít.

Természetesen számos más étel is akad, ami támogatja a fogunk egészségét. A változatos és egészséges táplálkozás mellett gondoljunk mindig a megfelelő mennyiségű vízfogyasztásra is. Ez nem csak segít tisztán tartani a szájüreget, de hidratálja is a fogínyt. Érdemes kerülnünk a cukrozott termékek, a szénsavas italok és a ragadós ételek fogyasztását is, hogy tovább megőrizhessük mosolyunk szépségét.

Látogass el hozzánk fogászati szűrésre, ahol további hasznos tanácsokkal segítünk, hogy egészséges maradj.