Ínyünk egészsége

A legtöbb figyelmet a láthatóan szép mosolynak szenteljük. Pedig az ínyünk egészsége talán még fontosabb is ennél. Az ínybetegségeknek számos olyan következménye lehet, ami nem csak a szép mosolyunkat veszélyezteti, hanem az egészségünket is.

A fogínysorvadás napjaink népbetegsége

Mivel a fogínysorvadás kezdeti tünetei ártalmatlannak tűnnek, sokan kevés figyelmet fordítanak rá. Ezért is van sajnos, hogy napjainkban olyan sok embert érint. Ez egy gyulladásos betegség, amit a fogakon megtapadt lepedékréteg és az abban felhalmozódó baktériumok okoznak. A kezeletlen gyulladás az ínyről kiterjedhet a fogakat tartó szövetekre, sőt, súlyosabb esetben a csontállományra is. Ráadásul az ínyből a véráramba juthatnak a baktériumok, ezzel számos betegséget előidézve.

foginysorvadas

A fogínysorvadás tünetei

Elsőként többnyire az íny színén vehetjük észre a változást. Az egészséges rózsaszín helyett sötét pirosassá, vagy élénkvörössé is válhat. Az íny ilyenkor megduzzad és érintésre érzékeny lehet. Árulkodó jel még, ha fogmosás közben fogínyvérzést tapasztalunk. Ez nem feltétlen jelent gyulladást is, de mindenképpen keressük fel a fogorvosunkat. Kísérő tünet a kellemetlen lehelet is. Előrehaladottabb állapotban már látható, ahogyan a fogíny egyszerűen elválik a fogaktól vagy visszahúzódik, szabaddá téve a fognyakat. Súlyosabb esetben a fog mozogni kezd, terheléskor fájdalmassá válik.

A fogínysorvadás okai

A kezeletlen, tartósan fennálló ínygyulladás későbbi következménye a fogínysorvadás. Leggyakrabban a gyulladást a nem megfelelő szájhigiénia, valamint a fogkő felhalmozódása okozza. Jellemzően kiváltó ok még a dohányzás és a helytelen táplálkozás is. A rossz szokások, mint a fogcsikorgatás vagy a fogszorítás szintén fertőződéshez vezetnek. De sajnos a stresszes életmód, a cukorbetegség és bizonyos gyógyszerek mellékhatásaként is előfordulhat. Különösen érdemes figyelni hormonális változások esetén, például serdülőkorban és a terhesség időszakában is. Ebből láthatjuk, hogy maga a gyulladási folyamat bárkinél előfordulhat.

A fogínysorvadás nem visszafordítható

Sajnos ezen a tényen nem változtathatunk. Amit tehetünk, hogy igyekszünk megelőzni és mihamarabb megállítani a folyamatot. Nem elég a tüneteket kezelni. A gyulladás kiváltó okát is fel kell tárni és meg kell szüntetni. Ezért nem elegendő az ínygyulladás otthoni gyógyítása, mindenképp forduljunk a fogorvosunkhoz segítségért és tanácsért. Az orvos képes a fog és az íny között tasakokban összegyűlt baktériumokat is eltávolítani és tartósan egészséges állapotot elérni.

Mit tehetünk az ínyünk egészségéért?

Amilyen súlyos problémákat okozhat számunkra a fogínysorvadás, annyira könnyen meg is előzhető. Nagyon fontos a megfelelő szájhigiénia. Az alapos fogmosáson túl használj fogselymet és megfelelő szájvizet, ami csökkenti a baktériumok számát és esetenként a gyulladást is. A megfelelő fogmosási szokásokon túl kiemelten fontos a rendszeres fogkőeltávolítás is. A kiváltó okokat meg kell szüntetni. Tudjuk, hogy nehéz lemondani a dohányzásról, de egy okkal több amiért érdemes megtenni. Mindenképpen ügyelj a megfelelő táplálkozásra. A szervezetnek szüksége van a megfelelő vitamin és ásványi anyagok pótlására, hogy egészségesen működhessen. Rendszeresen vegyél részt fogászati szűrésen. Így hamarabb fény derül az esetleges problémákra.

Látogass el hozzánk, hogy segíthessünk a fogínysorvadás megelőzésében. Szükség esetén fogkőeltávolítással, tisztítással és szaktanácsokkal is hozzájárulunk ínyed egészségének megőrzéséhez. Korszerű eszközeinkkel hatékonyan kezeljük a meglévő ínygyulladást és segítünk a fogínysorvadás megállításában is.