Szájhigiénia – mire érdemes figyelni?

Fogaink épségének védelme nem csupán esztétikai okokból fontos. A rendszeres és tudatos szájápolás hozzájárul a megfelelő szájhigiénia fenntartásához. A fogaink védelmén kívül egészségügyi problémák és betegségek elkerülése miatt is alapvető fontosságú.

Szájhigiénia

Bármennyire meglepő de , a nem megfelelő szájhigiénia és egyes betegségek között orvosilag kimutatható összefüggések vannak. Kutatások kimutatták , hogy a fogakon megtelepedő és a szájüregben található baktériumok akár gyulladást is idézhetnek elő a szervezetben.

Nem érdemes várnia , ha az alábbi kellemetlenségek valamelyikét tapasztalja:

• fogak elszíneződése
  • ínyduzzanat vagy pirosság
  • fogínyvérzés
  • kellemetlen lehelet , szájszag
  • nyelv elszíneződése

Ezek figyelmeztető tünetek. Érdemes komolyan venni hiszen meglétük súlyos szájbetegséghez vezethet amelyeknek nem csupán fájdalmas mellékhatásai lehetnek , de fogvesztéssel is járhatnak. Emellett olyan másodlagos egészségügyi betegségekhez vezethetnek mint emésztési problémák, agyvérzés, szívinfarktus, koraszülés, gyulladásos folyamatok.

Ahhoz  , hogy a fent említett betegségek kialakulásának a  kockázatát minimálisra csökkentse fontos a megfelelő szájhigiénia fenntartása.

Sokan azt gondolják , hogy napi kétszeri fogmosással eleget tesznek fogaik megőrzéséért.

Csupán ennyi, nem elegendő.

A megfelelő fogkefék szerepe ugyanis nagyon fontos ebben a folyamatban.  A legelőnyösebb fogkefe kicsi fejjel rendelkezik , lekerekített végű hiszen a nehezen elérhető helyekre is el kell jutni vele.

Jó ha a feje rugalmasan mozog hiszen  ez a fogak kíméletes ápolását segítik.A nyele legyen csúszásmentes és kényelmes fogású. Nomál körülmények között közepes szálerősség fogkefét válasszunk. A kemény sörtékkel rendelkező fogkefe ugyanis megsértheti a fogínyt. A puha fogkeféket különböző ínygyulladások esetében vagy szájsebészeti műtétek után ajánlott használni,normál esetben ugyanis nem takarítja rendesen fogait. Használat után a fogkefét nem ajánlatos vízbe tenni illetve védőtokkal ellátni mert a sörték között gyorsabban elszaporodnak a baktériumok és a gombák.

A fogkefét érdemes legalább 2 havonta cserélni mivel elkopnak a sörték és csökken a hatékonyságuk. Érdemes arra is figyelni , hogy influenza ,légúti megbetegedés illetve ajakherpesz után cseréljük le  mivel újra megfertőződhetünk.

A hatékony fogmosást a megfelelő ideig tartó , rendszeresen és jó technikával végzett tisztítással tudjuk elérni. Fontos , hogy a nyelvünkről és a fogínyről sem feledkezzünk meg.

A fogselyem használatáról is érdemes pár szót ejteni. Különösen fontos ,hiszen segít eltávolítani az ételmaradékot és a lepedéket a fogak közötti apró résekből.

Tartozzon Ön is a tudatosabb szájápolók közé. Minimum félévente járjon el  szájhigiéniai tanácsadásra.

Amennyiben ezt az ellenőrzést betartja szájüregi problémáit idejében észlelni lehet és megelőzheti a súlyosabb tüneteket és az esetlegesen ezzel járó egyéb egészségügyi betegségek kialakulását.